Siirry pääsisältöön

Sosiaalisen median käyttö


Tiktok on tällä hetkellä yksi ajankohtaisimmista sosiaalisen median alustoista yritystoiminnan mainostamisen ja näkyvyyden kannalta. Tiktok on yksi käytetyimmistä somealustoista. Sillä on paljon käyttäjiä, että alustalla kulutetaan myös paljon aikaa. Käyttäjiä löytyy kaikista ikäryhmistä, mutta valtaosa ovat nuorempia, noin 18-25 vuotiaita. 

Tiktok on tehokas tapa markkinoida yrityksen tuotteita tai palveluita sekä luoda trendikäs ja lähestyttävä kuva yrityksestä. Alustan tarkoituksena on luoda viihdyttäviä ja inspiroivia lyhyitä videoita. Markkinoinnissa tärkein huomioitava asia on, että tiktokkia käytetään viihdytykseen, jolloin mainonnan tulisi olla kevyttä ja huomion herättävää sisältöä, ennen kuin selkeää myyntiä.  
Näkyvyyttä on mahdollista saada joko yrityksen tilille julkaistun sisällön kautta tai maksetun mainonnan avulla. In-feed-mainokset näkyvät käyttäjän sinulle-sivulla. Eli sivulla jolle kaikki käyttäjät päätyvät heti avattuaan sovelluksen. Sinulle sivu näyttää sisältöä jonka Tiktok uskoo kiinnostavan käyttäjiä heidän aikaisempien selaustoiminnan perusteella. 

Saman kaltaisia suuria sosiaalisen median kanavia ovat esimerkiksi Instagram ja Facebook. Niiden avulla mainonta ja markkinointi voi tapahtua kuvien, videoiden tai tarinoiden muodossa. Myös esimerkiksi Instagramissa yritys voi luoda omaa mainos sisältöä tai tehdä yhteistyötä erilaisten suosittujen ja seurattujen vaikuttajien kanssa, jotka mainostavat yrityksen tuotteita tai palveluita seuraajilleen. Tämä yleensä vetää puoleensa paljon mahdollisia asiakkaita, sillä ihmiset ostavat heitä inspiroivan ihmisen suosittelemia palveluita matalammalla kynnyksellä. Instagramissa ja Facebookissa myös ikäryhmittymä on laajempi kuin Tiktokissa. Niiden kautta pystytään tavoittamaan vanhempia ikäryhmiä.

Itselleni vielä vähemmän käytössä ollut linkedin on myös helppo ja tehokas tapa verkostoitua eri yritysten, työntekijöiden ja sidosryhmien kanssa. Yritys tai työntekijä itse voi hyötyä omasta linkedin sivusta suuresti. Sen avulla voidaan mainostaa, keskustella ja rekrytoida. Ero muihin sosiaalisiin verkostoihin on että linkedinissä sisältö on aina asiallista ja luotettavaa. Linkedinissä omien julkaisujen tai yrityksen mainonnan ei tarvitse olla aktiivista saavuttaakseen kohderyhmän. Linkedinin kautta pystyy tavoittamaan suoraan juuri oikeat ihmiset. On mahdollista rajata tietyn halutun ammatin, koulutuksen, toimialan tai tavoitteen mukaisen kohderyhmän. Eri muuttujien asettelulla voidaan suodattaa omiin tai yrityksen tarpeisiin soveltuvat yleisöt esimerkiksi asiakashankinnassa että rekrytoinnissa.  

Mielestäni tehokkaasti sosiaalista mediaa hyödyntäviä yrityksiä ovat Op ja KPMG. Molemmat organisaatiot voi löytää monelta eri sosiaalisen median alustalta. Eri tilit pidetään ajan tasalla yritysten toiminnasta ja päivityksiä tehdään usein. Päivitysten aiheina ovat esimerkiksi erilaiset järjestetyt tapahtumat ja toiminnat sekä työntekijöiden kuulumiset. Tämä lisää näkyvyyttä sekä helpottaa lähestyttävyyttä etenkin nuorissa.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sosiaalisen median hyödyntämis suunnitelma

 Sosiaalisen median hyödyntämis suunnitelma Suunnitelman tavoitteena oli suunnitella miten voidaan hyödyntää sosiaalista mediaa opiskelijoille suunnatun hyvinvointi tapahtuman järjestämises sä ja markkinoinnissa . Mitä erilaisia työkaluja ja alustoja käytetään avuksi ja miten .   Tavoitteena oli järjestää hyvinvointi tapa htuma , joka kannustaa hyvinvointiin ja terveelliseen elämän tyyliin . Opisk elija tapahtumien järjestäminen on tärkeää sillä , ne ovat tapa lisätä ja ylläpitää oppilaitoksen yhteisöllisyyttä ja järjestää opiskelun ulkopuolelle hyvinvointia lisääviä aktiviteetteja . Ne auttavat myös jaksamaan paremmin opintojen parissa .   Tapahtuman järjestämisessä hyödynnettävi en alustojen ja keinojen valinta pohjautui kohderyhmään . Kohderyhmä nä oli opiskelijat eli suurimmalta osin nuoret aikuiset . Kannattavimmat   kanavat kohderyhmän tavoittamiseen olisi Instagram ja Facebook sekä monessa ...

Itsearviointi

Olen oppinut kurssin aikana eri sosiaalisten medioiden mahdollisuuksista työpaikalla ja urallani, sekä miten voin tehokkaasti hyödyntää niitä. Olen oppinut miten valita oikeat alustat työtehtäviin. Asenteeni ja mielipiteeni työkaluja kohtaan on muuttunut siten että eri alustoja voidaan käyttää myös ammattimaiseen käyttöön työelämässä, eikä vain ajanviettoon. Mielestäni saavutin omat tavoitteeni sillä kurssin työskentely tavat olivat itselle vielä uudella alueella.

työhyvinvointi

TYÖHYVINVOINTI Työnhyvinvointiin sisältyy monta osa-aluetta kuten työyhteisön ilmapiiri, työn ja vapaa-ajan tasapaino, työn mielekkyys sekä työntekijän vaikutusmahdollisuudet työpaikalla.  Hyvinvoiva työntekijä kokee työnsä merkitykselliseksi, saa tarvittavaa tukea ja viihtyy työympäristössään. Työhyvinvoinnin tukeminen lisää työmotivaatiota, vähentää sairauspoissaoloja, parantaa työn laatua ja edistää työntekijöiden sitoutumista organisaatioon. Hyvinvointi lopulta vaikuttaa myös yrityksen talouteen ja kasvun mahdollisuuksiin. Työhyvinvoinnissa on huomioitava fyysisiä, psyykkisiä ja kulttuurillisia tekijöitä. Fyysisiä vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi  työergonomia ja turvalliset toimintatavat.  Psyykkisiä vaikuttavia tekijöitä ovat työn henkinen raskaus, riittävät resurssit ja välineet työntekoon, turvallisuus ja luottamus sekä yhteisöllinen ja rakentava ilmapiiri.  Työhyvinvoinnintekijät, Docendum Jos työhyvinvointi on huono, on ilmapiiri kehno, työntekijöiden...