TYÖHYVINVOINTI
Työnhyvinvointiin sisältyy monta osa-aluetta kuten työyhteisön ilmapiiri, työn ja vapaa-ajan tasapaino, työn mielekkyys sekä työntekijän vaikutusmahdollisuudet työpaikalla. Hyvinvoiva työntekijä kokee työnsä merkitykselliseksi, saa tarvittavaa tukea ja viihtyy työympäristössään. Työhyvinvoinnin tukeminen lisää työmotivaatiota, vähentää sairauspoissaoloja, parantaa työn laatua ja edistää työntekijöiden sitoutumista organisaatioon. Hyvinvointi lopulta vaikuttaa myös yrityksen talouteen ja kasvun mahdollisuuksiin.
Työhyvinvoinnissa on huomioitava fyysisiä, psyykkisiä ja kulttuurillisia tekijöitä.
Fyysisiä vaikuttavia tekijöitä ovat esimerkiksi työergonomia ja turvalliset toimintatavat.
Psyykkisiä vaikuttavia tekijöitä ovat työn henkinen raskaus, riittävät resurssit ja välineet työntekoon, turvallisuus ja luottamus sekä yhteisöllinen ja rakentava ilmapiiri.
Jos työhyvinvointi on huono, on ilmapiiri kehno, työntekijöiden vaihtuvuus suurta, työnjälki kärsii ja asiakastyytyväisyys heikompaa.
Johtamisella ja esihenkilöillä suuri vaikutus työhyvinvointiin. Kun esihenkilön johtamistavat edistävät hyvinvointia, on tämä merkittävä voimavara työyhteisölle.
Ennaltaehkäisyllä on vaikuttava merkitys työpahoinvoinnin välttämiseen. Tärkeää on tunnistaa oikeita keinoja joilla hyvinvointia ja työkykyä voidaan ylläpitää ja edistää. Mitä aiemmin negatiivisia tekijöitä tunnistetaan, sitä paremmin niitä voidaan ehkäistä. On myös tärkeää ymmärtää yrityksen kulttuuri, ja miettiä mitkä tekijät edesauttavat työhyvinvointia. Tämän pohjalta on hyvä lähteä kehittämään parempaa työhyvinvointikulttuuria. Hyvinvoinnin edistämiseksi tarvitaan avointa viestintää ja aktiivista keskustelua.
Kommentit
Lähetä kommentti